Den daværende regering og Dansk Folkeparti blev i juni 2017 enige om en række ændringer af det danske pensionssystem. Første del af den nye pensionsreform blev endeligt vedtaget den 19 december 2017.
Aftalen skal gøre det mere attraktivt at udskyde pensionstidspunktet og øge incitamenterne til selv at finansiere en større del af pensionisttilværelsen.
Politikkerne står nemlig med et problem: Danskerne bliver ældre, men pensionsalderen stiger ikke i nær samme tempo, hvorfor flere kommer til at være på pension længere end før.
Den daværende regering foreslog at lade pensionsalderen stige hurtigere end det er bestemt i den nuværende aftale - dog uden held. I stedet ændres pensionssystemet nu andre steder. Overordnet set skulle reformen tilskynde til at danskerne frivilligt bliver længere på arbejdsmarkedet og dermed går senere på pension.
Hovedfokus i aftaleen, er et forsøg på at mindske de såkaldte samspilsproblemer mellem pensionsudbetalinger og offentlige ydelser. Mange pensionsopsparere oplever i dag en meget høj marginalskat på yderligere indbetaling til pension. Samspilsproblemer rammer særlig husholdninger i lavindkomstgruppen, som oplever en kraftig modregning i deres ret til offentlige ydelser ved egen opsparing til alderdom.
Den høje marginalskat på yderligere indbetalinger er særlig tydelig lige før pensionstidspunktet, da pensionsopsparere har en mere realistisk forventning til udbetalingernes størrelse, og reglerne for beskatning og modregning, lige inden pensionsudbetalingerne starter.
Pensionstagerne har før påbegyndelse af udbetaling af pensionsopsparingerne en bedre ide om hvorvidt yderligere indbetalinger vil blive modregnet i retten til offentlige ydelser fra staten. Det kan, stik mod intentionen fra politikernes side (om at øge selvfinansieret pension), føre til reducerede pensionsindbetalinger, da pensionstagerne beregner deres effektive skat under udbetaling på yderligere pensionsindbetalinger - og i mange tilfælde konkluderer (korrekt), at det ikke kan betale sig at spare yderligere op via pensionsopsparinger, på grund af de uhensigtsmæssige modregningsregler i offentlige ydelser.
Det er problematisk, når regeringen samtidig har en målsætning om at danskerne skal finansiere en større del af deres pension selv, og ikke i alt for høj grad afhænge af folkepension og tillæg til folkepensionen - ydelser der udgør en væsentlig udgiftspost for staten. Det er samtidig en udgiftspost som kun vil blive større som befolkningssammensætningen ændrer sig mod en ældre befolkning (som samtidig lever længere) og med færre i arbejde til at betale skatter.
Det nuværende pensionssystem straffer på sin vis sund fornuft, ansvarlighed og rettidig omhu hos de danskere, som ønsker at tage ansvar for egen pensionisttilværelse og spare det nødvendige op til deres alderdom. Dette incitamentsproblem ses særligt tydeligt med de nuværende regler for modregning af offentlige ydelser i udbetalinger fra egne pensioner.
Dette er staten selvfølgelig ikke tjent med, hverken på kort eller langt sigt, da politikerne har brug for flere danskere, som tager ansvar og opfører sig økonomisk ansvarligt, således offentlige midler kun går til de borgere som reelt er værdig trængende.
Danskerne bliver samtidig ældre og ældre, og derfor tilskynder den nye aftale til udskydelse af pensionstidspunktet, så danskerne får færre år som pensionister og flere år på arbejdsmarkedet. Det betyder færre år på folkepension og flere år som produktive borgere på arbejdsmarkedet – til gavn for velstanden i samfundet, både til gavn for fællesskabet og for individet.
Der er tre problemer, som politikerne ønsker at løse via ændringen i pensionssystemet:
Aftalen indeholder initiativer der sigter mod henholdsvis at løse samspilsproblemerne og tilskynde til udskydelse af pensionstidspunktet.
Initiativer i forhold til samspilsproblemer:
Initiativer i forhold til udskydelse af pensionstidspunktet:
Ændringerne af pensionssystemet indfases gradvist. I forhold til indbetaling på alderspensionen, medfører indfasningen at kunder med 5 år til pension i 2019 kunne indbetale 48.000 kr. til deres alderspension. Beløbet vil derefter stige med 1.000 kr. om året frem mod 2023. Grunden til at vi her i 2022 allerede er helt oppe på 54.200 kroner - og ikke ”kun” 51.000 kroner - skyldes, at der også tages højde for inflation, således værdien af den årlige forhøjelse netop er på de tiltænkte 1.000 kroner.
Alderspensionen kan desuden udbetales både som et engangsbeløb, som en ratepension eller som en livrente, eller en kombination af de forskellige udbetalingsformer.
Opdateret februar 2022